Performission
Finbound - Kolmiot

Avointa kommunikaatiota ja kaksi kertaa enemmän liidejä

Performission on suomalainen vaikuttajamarkkinointiin erikoistuva yritys, joka luo asiakkaidensa brändin mukaisia kampanjoita halutuille kohdeyleisölle. Performission pyrkii luomaan vuorovaikutusta siellä, missä sitä tarvitaan.

Finboundin tarjoama apu myynnin alkuvaiheeseen osui juuri oikeaan hetkeen. Performissionin liikevaihto on jo pitkään kasvanut todella hyvin, mutta päästäkseen vielä seuraavalle tasolle, oli löydettävä ratkaisu varsin yleiseen ongelmaan – miten saada lisää laadukkaita liidejä.

– Olen itse tehnyt ihan samaa melko pitkään urallani ja eri jutuissa, eli tuttu juttu kyseessä. Puhuimme Finboundin kanssa, ja mielestäni heillä oli hyvät näkemykset siitä, miten liidihankintaa voi toteuttaa järkevästi ja kustannustehokkaasti, kertoo Performissionin CEO Niklas Holmström.

Samalla sivulla alusta alkaen

Yhteistyö aloitettiin testijaksolla. Koska Finboundin käyttämä toimintamalli oli jo Performissionille tuttu, oli yhteiset sävelet heti yhteistyön alusta alkaen selvillä.

– Mielestäni tärkeimpiä juttuja tällaisessa yhteistyössä on se, että asiakkaan eli meidän pitää tässä vaiheessa ymmärtää, että kyseessä ei ole mikään maaginen juttu, joka tuottaa tuloksia heti ensimmäisestä päivästä alkaen, Holmström sanoo.

Sähköpostimarkkinointi perustuu laadukkaisiin kontaktilistoihin, oikeiden päättäjien kontaktointiin ja oikeanlaiseen viestiin. Se on tuloksellista silloin, kun se on pitkäjänteistä ja tarkoin optimoitua. Holmström kertookin, että kärsivällisyys ja kampanjan optimoiminen ovat mahdollistaneet hyvät tulokset.

– Parin kolmen kuukauden jälkeen alkoi tulla tuloksia. Pikkuhiljaa saimme täytettyä ”suppiloa” uusilla liideillä, ja sitten ne alkoivat vähitellen tippua myynnillisesti sisään. Tämän jälkeen tehtävänä on ollut täyttää sitä suppiloa jatkuvasti uusilla liideillä.

Tuloksia ei kuitenkaan saavutettaisi ilman tarkkaa työtä. Koska kampanjat on räätälöity tarkasti Performissionin tarpeita varten, onnistutaan markkinointi kohdistamaan juuri oikeille ryhmille Performissionin tavoitteiden mukaisesti.

Luotettava myynnin alkupään kumppani

Finbound on vakiinnuttanut roolinsa osana Performissionin myyntisykliä. Finbound tuottaa lämpimät liidit, ja Performissionille jää vain varsinainen myynti. Kun ensikontaktointi tapahtuu ”automaattisesti”, jää enemmän aikaa kaikelle muulle.

– Lähtökohta on se, etten halua meidän työntekijöiden käyttävän liian paljon aikaa liidien löytämiseen, kun heidän aikansa on huomattavasti arvokkaampaa, kun he tekevät sitä, missä he ovat todella hyviä eli vaikuttajamarkkinointikampanjoiden tuottamisessa, Holmström linjaa.

Yhteistyön kulmakivenä on ollut hyvä keskusteluyhteys sekä rento ilmapiiri. Molemmat osapuolet ovat olleet avoimia ja pyrkineet parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.

– Jos on puolin ja toisin tullut pieniä vahinkoja tai virheitä, niin ne on hoidettu todella nopeasti. Ei ole missään vaiheessa ollut sellaista fiilistä, että me olisimme jossain asiakaspalvelujonossa, vaan palautteet ja vastaukset ovat tulleet nopeasti. Se on minulle todella tärkeätä, että liikutaan nopeasti. On hyvä, että on kumppani, joka pysyy vauhdissa mukana ja pystyy reagoimaan nopeasti kaikkeen.

– Yhteistyö on ollut molemminpuolista, mikä on mielestäni todella hienoa. Se ei ole vain niin, että Finbound tekee ja me odotamme tuloksia, vaan myös meiltä vaaditaan osallistumista ja pohdimme yhdessä, mitä pitäisi kehittää. Tällöin yhteistyömme toimii paremmin, mikä johtaa aina siihen, että saadaan parempia tuloksia, Holmström sanoo.

Kaksi kertaa enemmän uusia liidejä

Tulokset kertovat onnistuneesta yhteistyöstä. Kampanjoiden avulla Performission on saanut 100 % enemmän liidejä, joiden kautta uusien asiakkaiden määrä on kasvanut 30–50 %.

– Joka viikko tulee sisään uusia tapaamisia, joista me sitten saamme uusia asiakkuuksia. Tällä hetkellä yli 90 % kaikista meidän asiakkuuksistamme tulee Finboundin kautta. Se kuvastaa hyvin, miten merkittävä ja tärkeä yhteistyökumppani tällä hetkellä he meille ovat, Holmström paljastaa.

Yksi keino erinomaisiin tuloksiin on ollut kehittää toimintaa datan avulla. Yhteisten kuukausipalaverien ja raporttien avulla Performission ja Finbound ovat onnistuneet optimoimaan kampanjat juuri sopiviksi.

– Finboundin lähettämät raportit ovat olleet todella hyödyllisiä. Niistä näkee ihan konkreettisesti, miten monta uutta liidiä on tullut ja millaisia avausprosentteja viesteillä on ollut. Todella hyviä tuloksia ei saataisi aikaan, jollei toimintaa olisi suunniteltu tarkkaan.

Kampanjat suunnitellaan asiakaslähtöisesti

Vaikuttajamarkkinointi on tällä hetkellä kovassa nousussa, ja alalla on paljon mahdollisuuksia kasvuun. Siksi panostaminen myyntiin on todella tärkeää. Sama pätee myös muihin B-to-B-aloihin, ja Holmström kokeekin Finboundin palvelun sopivan lähes kaikille.

– Suosittelen palvelua kaikille niille, jotka tietävät tarvitsevansa enemmän alkupään liidejä ja joilla on ehkä haasteena kerätä niitä kustannustehokkaasti. Teoriassa tällainen kontaktointi on mahdollista tehdä itse, mutta harvat ovat täysin varmoja, miten se kannattaa tehdä parhaiten. Tällöin kannattaa miettiä, että ottaisi avuksensa jonkun, joka oikeasti osaa tehdä sen omasta puolesta kustannustehokkaasti.

Loppuun Holmström kertoo vakuuttuneensa siitä, kuinka hyvin Finbound on tutustunut asiakkaan toimintaan ja siten pystynyt suunnitella kampanjat asiakkaan silmin.

– Mielestäni se on ollut hienoa, että meillä on aina ollut rentoa ja avointa kommunikaatiota, josta on tullut sellainen olo, että meitä on oikeasti kuunneltu. Meitä on auttanut todella paljon, että Finbound on oppinut ja paneutunut meidän hommiimme, eli näkevät maailman enemmän meidän näkökantiltamme. Se parantaa yhteistyötämme jatkuvasti, ja oppimista tapahtuu puolin ja toisin.